Datatab fører til tabte kunder

Artiklen blev oprindeligt publiceret den 29/11/2007

Hovedparten af udgiften, når en virksomhed mister fortrolige data, går til at genskabe tilliden og skaffe nye kunder.

Det fremgår af rapporten "The 2007 Annual Study: Cost of a Data Breach," som konsulentfirmaet Ponemon Institute har udarbejdet for firmaerne Vontu og PGP. Rapporten bygger på data fra 35 tilfælde, hvor virksomheder mistede personfølsomme data.

Ifølge rapporten koster det i gennemsnit 197 dollars at miste oplysninger om én kunde. I 2006 var tallet 182 dollars. Ud af de 197 dollars går 128 dollars til tabte kunder og udgiften til at skaffe nye kunder.

Samtidig med, at udgifter vokser, stiger også offentlighedens kendskab til problemet. Ifølge produktmarketingchef John Dasher fra PGP betyder det, at tab af personfølsomme data i dag involverer marketingcheferne. For nogle år siden blev det set som et problem for it-afdelingen, siger han til Internetnews.com.

Undersøgelsen viser også en stigning i data, der mistes af samarbejdspartnere og andre tredjeparter. Og disse datatab er typisk dyrere med en gennemsnitlig udgift på 231 dollars pr. information, skriver Eweek.

Links