Ekspert: Antispamlov vil give mere spam

Artiklen blev oprindeligt publiceret den 2/7/2003

En engelsk ekspert i spam mener, at de amerikanske lovforslag om at begrænse spam, reelt vil føre til langt flere uønskede reklamer i indbakkerne. Problemet er, at modtagerne aktivt skal sige nej tak til hver enkelt spam-afsender.

Steve Linford, der leder projektet Spamhaus, orienterede om problemet på en konference i London, rapporterer flere medier. Den lovgivning, som nu er på vej gennem USA's kongres, vil gøre det lovligt at udsende uopfordrede reklamer. Men hvis en modtager siger, at vedkommende ikke ønsker at modtage flere mails, skal afsenderen holde op med at sende dem.

Forbrugerorganisationer havde ønsket en ordning, hvor forbrugerne aktivt skal sige ja tak til at modtage reklamer. Hvis lovgivningen bliver gennemført, kan den medføre, at 99 procent af alle e-mails bliver spam, mener Steve Linford.

Han oplyser, at kun 200 spam-afsendere er ansvarlige for 90 procent af den spam, der udsendes i USA og Europa.

Flere firmaer lever af at filtrere spam fra virksomheders e-mail. De har forskellige bud på, hvor udbredt spam er: Brightmail melder, at 48 procent af den post, firmaet sorterede i maj måned, var spam. Hos Messagelabs var tallet 55 procent. Og Postini rapporterer om 80 procent spam i første uge af juni.

Links