Af Nicolai Devantier, 11/09/18
Domstolene i Tjekkiet har dømt to it-kriminelle tre års fængsel for at have hacket brugerkonti hos teleudbyderen Vodafone. De hackede brugerkonti er blevet anvendt til at indkøbe tjenester hos spil-firmaer for 175.000 kroner.
Vodafone forsøger dog at få dækket disse omkostninger af ofrene, som er blevet hacket. Firmaet mener nemlig, at deres adgangskode bestående af ”1234” har været for nem at bryde.
Ifølge websiden Idnes.cz mener Vodafone i Tjekkiet ikke, at det er firmaets ansvar, når adgangskoderne er for simple. Derfor forsøger firmaet nu at inddrive de tabte penge fra de hackede kunder.
Det bliver interessant at se, om Vodafones udmelding vinder genklang, og derved giver brugerne et ansvar for, om der anvendes stærke adgangskoder eller ej.
Anbefaling:
Benyt altid stærke adgangskoder, gerne på 12 tegn. Anvend altid to-faktorsikkerhed, hvis det er muligt. Brug aldrig den samme adgangskode på tværs af tjenester.
Links:
- Vodafone Tells Hacked Customers with "1234" Password to Pay Back Money, artikel fra Bleepingcomputer.
- Vodafone: You used 1234 as your password and were hacked? You cover the cost, artikel fra ZDNet.
- Vodafone: Users with “1234” passwords to pay for the stolen money, artikel fra Hackbusters.