Af Eskil Sørensen, 01/03/23
I dag har Digitaliseringsstyrelsen åbnet en ny cyberhotline, der skal hjælpe borgere og virksomheder med råd og vejledning til at beskytte sig mod it-kriminalitet. Hotlinen skal også give hjælp, hvis målgruppen har oplevet at være blevet hacket.
Det fremgår af en nyhed på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside. I samme forbindelse har myndighedernes fælles hjemmeside til kommunikation om digital sikkerhed også lanceret en Linkedin-profil for at sikre, at der kommer endnu mere kommunikation om informationssikkerhed fra endnu flere kanaler.
Udover forebyggende råd kan hotlinen stille borgere, der har mistanke om eller har været udsat for misbrug af deres personlige oplysninger, videre til Digitaliseringsstyrelsens hotline ved identitetstyveri.
Og hvis en virksomhed oplever et igangværende cyberangreb kan hotlinen stille videre til Center for Cybersikkerhed, som kan hjælpe med at afklare, hvad der er sket, og hvad der kan gøres for at afhjælpe situationen.
Det fremgår, at Center for Cybersikkerhed kan hjælpe med identifikation af angrebstype, placering på angrebskæden og ekspertviden inden for cyberangreb, som for eksempel DDoS, ransomware og spionage.
Hotlinen for digital sikkerhed har åbent i hverdage kl. 8:00-20:00 og i weekenden og helligdage mellem 10:00-16:00.