Af Torben B. Sørensen, 11/10/16
Artiklen blev oprindeligt publiceret den 2/12/2004
Den samlede danske strategi mod spam består af en række initiativer. Blandt andet skal internetudbyderne filtrere spam centralt.På en konference i går fremlagde Videnskabsministeriet en samlet dansk strategi mod spam. En undersøgelse, som firmaet Zapera har udarbejdet for ministeriet, viser, at 84 procent af internetbrugerne i Danmark opfatter spam som et problem. I gennemsnit modtager danskerne ti spam-mails om dagen.
Indsatsen mod spam skal finde sted på flere fronter:
- Forbrugerombudsmanden skal øge indsatsen. Det gælder både det internationale samarbejde og samarbejdet med politiet.
- Internetudbyderne skal indføre filtrering af spam. Desuden skal de undersøge andre tekniske muligheder, for eksempel spærring af port 25 (bortset fra bestemte servere) eller blokering af åbne mail-relæer og proxyer.
- Danmark skal deltage i det internationale arbejde med at udvikle netværksprotokoller, så de bedre kan beskytte mod spam.