Frygt bremser internethandel

Artiklen blev oprindeligt publiceret den 12/7/2005

Amerikanske forbrugere er blevet mere bange for at miste penge på grund af svindel på internettet. Derfor falder væksten i salg over internettet, spår analysefirmaet Gartner.

I de kommende år vil den årlige vækst i salget til forbrugere stige 1-3 procent, anslår firmaet. Den lave vækst skyldes en stigende angst for sikkerhedstruslerne på internettet, mener Gartner.

Firmaet har spurgt 5.000 voksne internetbrugere om deres holdninger til internethandel og sikkerhed. Flere peger på phishing som et fænomen, der gør dem usikre. Phishing er forsøg på at franarre kreditkortnumre og anden fortrolig information via e-mails og websider. Antallet af e-mails med forsøg på phishing steg 28 procent på et år. Ifølge Gartner mistede godt 1,2 millioner amerikanere penge som følge af phishing i samme periode.

42 procent af de adspurgte sagde, at bekymring for sikkerheden havde haft betydning for, hvordan de handler online. Hver tredje af de 42 procent køber nu færre varer, end de før ville have gjort, siger undersøgelsens forfatter, Avivah Litan, til bladet Computerworld.

Links