Danske netudbydere vil standse spam

Artiklen blev oprindeligt publiceret den 24/8/2005

Hovedparten af de danske internetudbydere er blevet enige om at tilbyde private kunder filtre, der standser spam. Flere andre tiltag skal også mindske mængden af spam.

Initiativet kommer fra ISP-Sikkerhedsforum, der er en halv snes internetudbydere, som til sammen tegner sig for 98 procent af den danske internettrafik. Udbyderne har tidligere tilsluttet sig en såkaldt kodeks for internetsikkerhed. Nu er den suppleret med en "Adfærdskodeks om nedbringelse af spam."

Formålet med de nye retningslinjer, som medlemmerne forpligter sig til at overholde, er at mindske mængden af uønskede reklamer sendt som e-mail. Retningslinjerne gælder kun for udbydernes private kunder, da virksomheder og organisationer gerne selv sørger for at bekæmpe spam.

Alle udbyderne forpligter sig til at etablere filtre, der fjerner spam fra kundernes mail, før den når frem til kunderne. Kunderne skal have besked om, hvordan filtret virker, og om de kan slå det fra eller ændre på dets opsætning.

Udbyderne skal også tilpasse deres abonnementsvilkår, så det er muligt at smide en kunde ud, hvis vedkommende udsender spam.

Internetudbyderne har knap et år til at få bragt de nye tiltag på plads: De skal virke fra den 1. august 2006.

Medlemmerne af ISP-Sikkerhedsforum er A+, DK-CERT, Cybercity, Dansk Bredbånd, Sonofon, TDC, Tele2, Telia og Webpartner.

Links