Af Torben B. Sørensen, 11/10/16
Artiklen blev oprindeligt publiceret den 13/6/2002
Datatilsynet har sagt nej til pubben John Bull, der gerne ville sende direkte video af gæsterne ud over internettet. Det kræver samtykke fra hver enkelt gæst, mener tilsynet.Aalborg-pubben har i forvejen et billedalbum på sit websted, hvor man kan se billeder af nogle af gæsterne. Da ejerne overvejede at installere et web-kamera, kontaktede deres leverandør, firmaet On-Air, Datatilsynet.
Planen var at installere kameraet, så det kun dækkede en del af baren. Gæsterne kunne altså selv vælge, om de ville på skærmen. Endvidere skulle et skilt fortælle, at man kunne risikere at få sit billede udsendt over internettet.
Alligevel mener Datatilsynet, at kameraet kan være i strid med Persondataloven. Det skyldes, at gæsterne direkte skal have sagt ja tak til at medvirke et passivt samtykke ved at læse et skilt er ikke nok. Datatilsynet skriver også:
"Det er Datatilsynets opfattelse, at interesseafvejningen i § 6, stk. 1, nr. 7, ikke falder ud til fordel for John Bull Pubs offentliggørelse af "live" optagelser fra pubben på internettet. Tilsynet har i den forbindelse lagt vægt på, at flere gæster vil kunne føle det ubehageligt, at man på internettet kan se, at den pågældende befinder sig på en pub eller lignende, og at denne interesse overstiger pubbens interesse i at kunne markedsføre sig ved hjælp af "live" optagelser. Dette gælder uanset, at det kun er et begrænset område, optagelserne foregår på."
I øvrigt mener Datatilsynet, at der også kan være problemer med det fotoalbum, som i dag ligger på webstedet. Tilsynet anbefaler, at pubben indhenter samtykke fra dem, der optræder på billederne.