Annoncer i søgemaskiner er risikable

Artiklen blev oprindeligt publiceret den 12/12/2006

Når man søger efter information på nettet, vil tre procent af søgeresultaterne føre til tvivlsomme websider. Men af de sponserede resultater udgør tvivlsomme sider otte procent.

Et sponseret søgeresultat er en annonce, der passer til det emne, brugeren har søgt efter. Sikkerhedsfirmaet McAfees tjeneste Siteadvisor har foretaget testsøgninger efter 2.500 nøgleord. Resultaterne blev så undersøgt for, om de førte til sider, der prøver at installere spyware, adware eller andet uønsket software.

Undersøgelsen viser, at tjenesten AOL kom med færrest usikre resultater (3,6 procent). Yahoo leverede flest tvivlsomme sider, 5,1 procent.

Folkene bag undersøgelsen skriver, at den store mængde usikre sider blandt de sponserede resultater viser, at søgemaskinerne tjener gode penge på at tage mod annoncer fra risikable websteder. De anslår den samlede fortjeneste fra tvivlsomme annoncører til 1,28 milliarder dollars.

Links