Af Torben B. Sørensen, 11/10/16
Artiklen blev oprindeligt publiceret den 2/2/2009
Udgiften i forbindelse med tab af personfølsomme data steg i 2008, viser en undersøgelse. En del af udgiften kommer fra kunder, der forlader firmaet.I gennemsnit mister firmaer 3,6 procent af deres kunder, fordi de mister tilliden til det, efter at det har gjort deres data tilgængelige for uvedkommende.
I sundhedssektoren er kunderne dog mere følsomme, her forsvinder 6,5 procent af kunderne.
Det fremgår af undersøgelsen Cost of a Data Breach, som Ponemon Institute har foretaget for sikkerhedsfirmaet PGP. Firmaet har talt med 43 firmaer, der har mistet fortrolige data i 2008.
Undersøgelsen viser også, at den gennemsnitlige udgift i forbindelse med et tab af data er steget fra 6,3 millioner dollar i 2007 til 6,65 millioner i 2008.
I over 88 procent af sagerne var menneskelige fejl begået af ansatte i virksomhederne helt eller delvis årsag til datatabet. Over halvdelen af deltagerne mente da også, at undervisning og "awareness-kampagner" kan hjælpe til at forhindre fremtidige sager.