CAPTCHA vender billeder på hovedet

Artiklen blev oprindeligt publiceret den 21/4/2009

En ny metode til at sikre, at brugere af websteder er mennesker, beder dem vende et billede korrekt.

Metoden er en ny variant af CAPTCHA-teknologien (Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart). Formålet er at sikre, at input til et websted kommer fra mennesker, ikke fra automatiserede programmer. Det bruges blandt andet til at holde robotprogrammer væk fra mail-konti, så de ikke misbruges til spam.

De fleste CAPTCHA-systemer viser en tekst i fordrejet form, som brugeren skal indtaste.

I artiklen "What’s Up CAPTCHA? A CAPTCHA Based On Image Orientation" foreslår tre forskere fra Google et system, der i stedet bygger på billeder. Brugeren får vist et billede. Ved at skubbe en skyder på skærmen frem og tilbage skal brugeren dreje billedet rundt, indtil det står korrekt, så op vender opad.

Forskerne har testet ideen på brugere. To ud af tre foretrak metoden frem for de traditionelle CAPTCHA'er, hvor man skal dechifrere tekst.

I artiklen fremhæver de, at metoden har den fordel, at den er svær at snyde. Men det kræver, at man er omhyggelig med at udvælge billeder: nogle billeder kan et program let finde ud af at orientere korrekt.

Det kan også være en fordel, at systemet kan bruges udelukkende med mus. Dermed kan det anvendes i selvbetjeningsløsninger uden tastatur.

Links