Af Torben B. Sørensen, 11/10/16
Artiklen blev oprindeligt publiceret den 16/6/2009
En international bande har hacket sig ind på omstillingsanlæg og videresolgt samtaleminutter til kunder.De amerikanske myndigheder har rejst tiltale mod tre personer, der anklages for at have hacket sig ind på omstillingsanlæg i over 2.500 virksomheder. Samtidig har politiet i Italien anholdt mindst fem personer, der drev et call center, som udnyttede de telefonlinjer, hackerne fik adgang til.
Hackerne fik primært adgang ved at udnytte sårbarheder i omstillingsanlæg og voice mail-systemer. For eksempel afprøvede de standardpasswords, som ikke var blevet ændret, før systemerne blev taget i brug.
Forbryderne etablerede call centre i Italien og Spanien. Kunderne i call centeret bestilte et opkald til et bestemt nummer. De blev henvist til en telefon, hvor deres opkald blev gennemført. Svindlerne tog sig betalt for det, men telefonopkaldet var gratis for dem, fordi de udnyttede de hackede telefonanlægs linjer.
Ifølge myndighederne har forbryderne stjålet 12 millioner minutters taletid til en anslået værdi af 55 millioner dollars.
Svindlen foregik fra oktober 2005 til december 2008.