Privat brug af e-mail og internet i arbejdstiden

Artiklen blev oprindeligt publiceret den 13/2/2002

IT-Sikkerhedsrådet har udgivet et inspirationspapir til virksomheder og myndigheder om privat brug af e-mail og internet på arbejdspladsen.

Folderen indeholder en beskrivelse de forhold, der er relevante når en organisation skal fastlægge retningslinierne. Fx hvilke valg der skal foretages, hvilke procedurer, der bør anvendes, samt hvordan der skal
informeres om internet politikken.

Holdningerne omkring privat brug af e-mail er mange og meget spredte.
Fra total forbud mod privat brug af e-mail og internet i arbejdstiden, med den begrundelse, at der går for meget tid fra arbejdet.
Til absolut ingen restriktioner med den begrundelse, at arbejdsmønsteret i dag ikke skelner mellem fritid og arbejde, så privat brug af e-mail og internet i arbejdstiden, vil opvejes af tilsvarende arbejde i fritiden.

For de fleste organisationer ligger den rigtige løsning sikkert et sted imellem de to ekstremer.

Den enkelte organisation må gøre op med sig selv, hvilken model, der er den rigtige for netop dem og deres kultur og struktur.

Som en inspiration i dette arbejde kan IT-Sikkerhedsrådets folder: "Brug af e-post og internet på arbejdspladsen" anvendes.

Links