Af Torben B. Sørensen, 11/10/16
Artiklen blev oprindeligt publiceret den 17/4/2012
Falske anmeldelser, der giver et produkt høje karakterer, kan lettest afsløres, hvis de kommer fra en gruppe af anmeldere. En forskergruppe har udviklet en metode til at afsløre svindlerne.De tre forskere har netop offentliggjort artiklen "Spotting Fake Reviewer Groups in Consumer Reviews." De har set på problemet med at skelne ægte brugeranmeldelser fra dem, som producenten selv har betalt for.
De skriver, at det er svært at identificere en enkeltstående falsk anmeldelse eller anmelder. Men når anmelderne arbejder i grupper, er det lettere. Med grupper mener de personer, der identificerer sig med forskellige navne. Bag navnene kan der være flere fysiske personer eller en enkelt, der bruger mange falske navne.
En gruppe af svindelanmeldelser har ofte disse ting til fælles: De giver alle høje karakterer, de bliver offentliggjort straks efter at produktet er lanceret, de er alle offentliggjort inden for en kort periode, og hver anmelder har anmeldt de samme produkter.
Ved at se på de parametre kan forskerne identificere mistænkelige anmeldelser. De kalder deres model for GSRank.
Forskernes arbejde var delvis betalt af et legat fra Google.