Af Torben B. Sørensen, 11/10/16
Artiklen blev oprindeligt publiceret den 14/5/2012
Ud af fem kommentarer til blogindlæg er de fire spam. Formålet er at reklamere for websteder.Sikkerhedsfirmaet Sucuri har analyseret knap 100.000 kommentarer til blogindlæg på firmaets kunders websteder. 81,2 procent af indlæggene var spam. Heri er ikke medregnet dem, firmaet var i tvivl om hvis de indregnes, er andelen på over 90 procent.
Den mest brugte spam-kommentar lyder "Thank you very much!" Den optrådte 238 gange.
Langt de fleste af spam-kommentarerne er positive. Formålet er at narre blog-administratorerne til at lade dem gå igennem. Sammen med en kommentar kan afsenderen angive sit navn, websted og en mail-adresse.
Det er webstedsinformationen, der er penge værd for spammerne: Her kan de indlægge et link til et websted, der sælger tvivlsomme medikamenter eller af andre årsager ønsker at lokke gæster til.
Spam-kommentarer udgør ikke i sig selv et sikkerhedsproblem. Men de kan medføre, at ens websted linker til skadelige websteder.
Anbefaling
Blog-administratorer kan bruge anti-spamsoftware til at filtrere nogle af spam-kommentarerne fra.