Tekniske fejl er bag de fleste nedbrud

Artiklen blev oprindeligt publiceret den 17/10/2012

Fejl i hardware eller software var årsag til næsten halvdelen af de tilfælde, hvor store it- eller telesystemer gik ud af drift sidste år.

Det fremgår af de første tal fra et EU-projekt, der hvert år skal indsamle data om nedbrud af væsentlige tjenester. 11 lande rapporterede i alt 51 væsentlige hændelser, mens ni lande ikke rapporterede nogen. Det skyldes dog sandsynligvis, at de ikke har infrastrukturen på plads til at opsamle og indrapportere dataene.

Trods det begrænsede datamateriale giver rapporten Annual Incidents Reports 2011 fra ENISA (European Network and Information Security Agency) alligevel nogle fingerpeg om, hvad der har betydning for nedbrud.

Nedbrud som følge af fejlende hardware eller software stod for 47 procent af tilfældene. Fejl hos tredjepart stod for 33 procent.

Egentlige angreb var derimod kun involveret i seks procent af sagerne.

De fleste nedbrud berørte flere typer tjenester. De hyppigst berørte tjenester var mobiltelefoni og mobilt bredbånd (internet).

Rapporten indeholder også nogle anonymiserede eksempler på nedbrud. I en sag satte en tidligere ansat ild til et switch-system, der betjente 10.000 brugere. Det tog halvandet døgn, før en ny switch var i drift og servicen genoprettet.

Et andet eksempel fortæller om et uvejr, der berørte el-transmissionssystemer og mobilsystemer i flere lande. Det varede i nogle tilfælde op til to uger og berørte millioner af mennesker.

Links