Lovændring åbner for spam fra e-butikker

Artiklen blev oprindeligt publiceret den 3/12/2002

En ændring af markedsføringsloven giver e-handelssteder lov til at sende uopfordrede reklamer til deres kunder. Forbrugerrådet kritiserer ændringen, der er krævet af EU.

I dag siger markedsføringslovens paragraf 6a, at det ikke er lovligt at udsende reklamer via e-post, medmindre modtagerne på forhånd har sagt ja tak til at modtage dem. Lovændringen tilføjer en undtagelse: Hvis man har købt en vare hos et firma og ved den lejlighed givet det sin e-postadresse, så må firmaet sende reklamer for lignende varer uden at spørge om lov. Hvis forbrugeren beder dem holde op, skal de dog rette sig efter det.

Lovforslaget er nu til høring. I et svar skriver Forbrugerrådet, at det er urimeligt, at forbrugerne i hvert enkelt tilfælde skal melde fra. Rådet foreslår, at enhver får mulighed for at registrere sit nej tak i en central database. Den skal butikkerne så konsultere, før de udsender reklamer. Databasen findes i forvejen, den bygger på CPR-registret. Men i bemærkningerne til lovforslaget står der, at butikkerne skal have lov til at udsende spam, selvom modtageren skulle have registreret et nej tak i databasen.

Links