Af Torben B. Sørensen, 11/10/16
Artiklen blev oprindeligt publiceret den 3/12/2002
En ændring af markedsføringsloven giver e-handelssteder lov til at sende uopfordrede reklamer til deres kunder. Forbrugerrådet kritiserer ændringen, der er krævet af EU.I dag siger markedsføringslovens paragraf 6a, at det ikke er lovligt at udsende reklamer via e-post, medmindre modtagerne på forhånd har sagt ja tak til at modtage dem. Lovændringen tilføjer en undtagelse: Hvis man har købt en vare hos et firma og ved den lejlighed givet det sin e-postadresse, så må firmaet sende reklamer for lignende varer uden at spørge om lov. Hvis forbrugeren beder dem holde op, skal de dog rette sig efter det.
Lovforslaget er nu til høring. I et svar skriver Forbrugerrådet, at det er urimeligt, at forbrugerne i hvert enkelt tilfælde skal melde fra. Rådet foreslår, at enhver får mulighed for at registrere sit nej tak i en central database. Den skal butikkerne så konsultere, før de udsender reklamer. Databasen findes i forvejen, den bygger på CPR-registret. Men i bemærkningerne til lovforslaget står der, at butikkerne skal have lov til at udsende spam, selvom modtageren skulle have registreret et nej tak i databasen.