Annoncenetværk støtter gråzone

Artiklen blev oprindeligt publiceret den 30/9/2013

Selvom de store netværk for web-annoncer hævder, at de ikke understøtter systemer til indsætning af annoncer på andres websider, tjener de alligevel penge på trafikken.

Forskerne Benjamin Edelman og Wesley Brandi har undersøgt markedet for såkaldt ad injection. De er systemer, der via programmer indsætter annoncer på websider, uden at websidens ophavsmænd har godkendt det.

Ofte har systemerne form af værktøjsbjælker eller programmer, der giver sig ud for at være medieafspillere. Når det er installeret, ændrer de på visningen af populære websider ved at indsætte annoncer i dem. Det sker ofte for YouTube.

Metoden er et problem for virksomhederne bag websiderne, der går glip af annonceomsætningen.

De mister også kontrollen med, hvad der annonceres for. For eksempel så forskerne en annonce, der var indsat på Dells websted, som reklamerede for tilbud fra Dells direkte konkurrent Best Buy.

Forskernes analyse viser, at de annoncer som vises via indsætningsprogrammerne ofte er leveret af velkendte og respekterede annonceringsfirmaer. Disse firmaer har ofte sagt, at de ikke understøtter metoden.

Mange tilfælde af indsatte annoncer skyldes software fra firmaet Sambreel. Annoncefirmaet App Nexus har offentligt erklæret, at de er holdt op med at samarbejde med Sambreel. Men over 80 procent af annoncer leveret via Sambreels Webcake-program kommer fra App Nexus.

Anbefaling
Undlad at installere værktøjsbjælker og andre browserudvidelser, medmindre du kender og har tillid til firmaet bag dem.

Links