Af Torben B. Sørensen, 11/10/16
Artiklen blev oprindeligt publiceret den 2/1/2003
Skal hver medarbejder have sit eget digitale certifikat, eller skal myndigheden have et fælles? Det er et af de sikkerhedsmæssige spørgsmål, offentlige myndigheder skal afklare, før de indfører digital signatur.Det er meningen, at det offentlige i år skal begynde at indføre digital signatur. På den måde kan borgerne kommunikere på sikker vis med myndighederne via internettet. Men den nye teknologi medfører nye sikkerhedsmæssige udfordringer.
Fem nye vejledninger giver råd om de nye problemstillinger. De er skrevet til de ansvarlige i det offentlige, der nu skal til at indføre digital signatur. Den vejledning, der handler om sikkerhedsspørgsmål, giver blandt andet råd om dette problem: Hvordan håndterer man e-post, der er sendt til en medarbejder, som er på ferie de næste to uger? Skal andre have lov til at bruge vedkommendes certifikat til at åbne og besvare brevet?