Svindel-mails skifter bankkonto

Artiklen blev oprindeligt publiceret den 27/1/2015

I USA er svindel med pengeoverførsler i stigning. Svindlerne sender e-mails med forfalsket afsender, der beder om at ændre den konto, penge skal overføres til.

Internet Crime Complaint Center (IC3), der er et samarbejde mellem FBI og National White Collar Crime Center, kalder svindlen for Business E-mail Compromise.

Svindlen kan for eksempel foregå ved, at svindlere sender en e-mail, der ser ud til at komme fra en medarbejder, som modtageren kender og har tillid til. I e-mailen står der, at fakturaer fremover skal betales til et nyt kontonummer. På den måde omdirigeres fremtidige betalinger til svindlernes bankkonto.

Den konto vil ofte tilhøre et såkaldt muldyr – en person der modtager betalinger på vegne af svindlerne og sender pengene videre til dem.

På lidt over et år har IC3 modtaget klager fra 2.126 ofre for svindel af den type. I alt har de mistet over 214 millioner dollars. 928 af ofrene er fra lande uden for USA.

IC3 venter, at mængden af sager vil vokse.

Anbefaling
Benyt e-mailsikkerhedsfunktioner til at opdage e-mails med forfalsket afsenderadresse.

Links