Af Torben B. Sørensen, 11/10/16
Artiklen blev oprindeligt publiceret den 15/4/2002
Firmaet Cloudmark satser på at bekæmpe uønskede e-mailreklamer (spam) ved hjælp af peer-to-peer-teknologi (P2P) og kunstig intelligens.Tanken er, at brugerne installerer et særligt program til at håndtere spam. Når man modtager en e-mail, man ikke har bedt om, kan man markere den som spam. Nu udstyres den med en særlig signatur, som sendes ud til en af mange servere. De andre brugere abonnerer på opdateringer af signaturer, så deres program kan genkende beskeden, når den dukker op hos dem. Dermed slipper man for at se spam.
Den anden teknologi, som Cloudmark satser på, er en form for kunstig intelligens: Programmet forsøger at lære at genkende spam. Det sker ved at analysere kendte eksempler på spam for typiske ord og vendinger.
Bag Cloudmark står Vipul Ved Prakash og Jordan Ritter. De var med til at udvikle et andet P2P-projekt, Napster. Cloudmark ventes at bringe programmet på gaden i maj måned, skriver New Scientist. Foreløbig går det under kodenavnet Folsom.