Af Torben B. Sørensen, 11/10/16
Artiklen blev oprindeligt publiceret den 15/4/2002
En rapport over internet-relaterede bedragerisager i USA viser, at 43 procent af anmeldelserne handlede om web-auktioner. Manglende levering af bestilte varer eller betaling for dem tegnede sig for 20 procent af anmeldelserne.Rapporten er den første årsrapport fra den offentlige institution Internet Fraud Complaint Center (IFCC). Den dækker år 2001 og viser, at IFCC modtog knap 50.000 klager spændende fra spam til bedrageri og børnepornografi. 16.775 sager handlede om bedrageri. Til sammen havde ofrene mistet 17,8 millioner dollars på internet-relaterede bedragerisager.
Blandt sagerne udgjorde falske tiggerbreve 15,5 procent. De stammer især fra Nigeria, hvor afsenderen hævder at have adgang til store værdier. Modtageren af brevet skal blot hjælpe ham med at få fat i værdierne, til gengæld vil han så få en del af udbyttet. Nogle er blevet franarret over 5.000 dollars på den konto.
Se IFCC's top ti over bedrageri på internet nedenfor.
Type af bedrageri | Procent |
Auktionssvindel | 42,8 |
Manglende levering af varer eller betaling | 20,3 |
Tiggerbreve (især fra Nigeria) | 15,5 |
Betalingskortsvindel | 9,4 |
Misbrug af tillid | 3,1 |
Investeringssvindel | 1,7 |
Forretningsmæssigt bedrageri | 1,4 |
Identitetstyveri | 1,3 |
Checkbedrageri | 0,7 |
Kommunikationsbedrageri | 0,6 |