Af Torben B. Sørensen, 11/10/16
Artiklen blev oprindeligt publiceret den 25/7/2003
Nu må virksomheder gerne sende uopfordrede reklamer via e-post til deres kunder. Men de skal respektere et nej tak.I dag træder en ændring af markedsføringsloven i kraft. Ifølge lovens paragraf 6a har det hidtil været forbudt at udsende uopfordrede reklamer via e-post (spam). Det er det stadig, men det nye stk. 2 i paragraffen gør det lovligt under særlige forhold.
For at en virksomhed må sende reklamer til folk, der ikke har bedt om det, skal følgende krav være oplyst:
- Modtageren skal være kunde. Det er ikke nok, at man har hentet information eller fået et tilbud, man skal have købt noget hos den, der vil udsende reklamen.
- Modtageren skal selv have oplyst sin e-postadresse.
- Modtageren skal have fået at vide, at adressen vil blive brugt til at sende reklamer til. Man skal også have at vide, om de sendes som e-mail, SMS eller andet.
- Modtageren skal have haft mulighed for på forhånd at sige nej tak.
- Modtageren skal også kunne sige nej tak på en enkel måde, hver gang han/hun modtager en reklame-mail.
- Virksomheden må kun reklamere for sine egne tilsvarende produkter. Hvis man har købt en cd, må virksomheden således reklamere for anden musik, men ikke videofilm.