Af Torben B. Sørensen, 11/10/16
Artiklen blev oprindeligt publiceret den 19/8/2004
En standard skal gøre det muligt at kontrollere, at e-mails kommer fra den, der står som afsender. Det skal begrænse mængden af uønskede reklamer.For øjeblikket er der ikke noget i internet-mail-programmer, der kontrollerer, at en mail kommer fra den, der står som afsender i mailen. Derfor er det nemt for afsendere af spam (uønskede reklamer) at optræde under falsk navn. Hvis de var nødt til at sende under eget navn, ville det være nemmere at sortere dem fra - så kunne man sortliste alle mails fra domæner, der ejes af spam-afsendere.
Det er tanken bag standardforslaget Sender ID, som for øjeblikket er på vej gennem standardiseringsprocessen i IETF (Internet Engineering Task Force). Forslaget går ud på at tilføje nogle oplysninger i DNS (Domain Name System). Disse oplysninger skal fortælle, hvilke IP-adresser der må sende mail fra et bestemt domæne.
Microsoft, der er en af kræfterne bag Sender ID, er i øvrigt blevet truet med en retssag fra en udvikler, der mener, at han har patent på teknologien. F. Scott Deaver mener, at hans teknologi Caller ID for E-Mail udnyttes i Sender ID.
Sender ID er en af de teknologier, som branchegruppen Anti-Spam Technical Alliance (ASTA) støtter. En anden går ud på at anvende digitale signaturer til at verificere afsendere.
Arbejdsgruppen MTA Authorization Records in DNS (MARID), der arbejder med emnet i IETF, regner med at aflevere et forslag til standard inden udgangen af denne måned. Blandt de problemer, gruppen arbejder med, er, at nogle legitime netbrugere anvender et andet afsenderdomæne end deres internetudbyders.