Nysgerrighed driver klik på falske links

Facebook-brugere klikker dobbelt så ofte på links i svindel-beskeder som mail-brugere. Nysgerrighed er den hyppigste årsag.

Tre forskere ved Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg og Universität des Saarlandes har undersøgt, hvad der får folk til at klikke på links i phishing-mails. De sendte beskeder via mail og Facebook til over 1.200 studerende.

Beskederne kom fra en ikke-eksisterende person. De indeholdt angiveligt et link til billeder fra en nytårsfest. Hvis man klikkede på linket, kom man til en webside med en fejlmeddelelse.

20 procent af dem, der modtog beskeden via mail, klikkede på linket. Næsten 43 procent af Facebook-brugerne klikkede på det.

Via et spørgeskema spurgte forskerne deltagerne, hvorfor de klikkede på linket. De fleste (34 procent) svarede, at de var nysgerrige. 27 procent svarede, at de troede på forklaringen om, at det var billeder fra en nytårsfest.

Anbefaling

Vær kritisk over for beskeder, du får tilsendt uopfordret, uanset om det sker via mail, chat eller sociale medier.

Links