Af Eskil Sørensen, 30/10/23
De digitale trusler er mange og vedvarende, og derfor sætter Digitaliseringsstyrelsen og Center for Cybersikkerhed sammen fokus på at udbrede kendskabet til Cyberhotline for digital sikkerhed, så flere borgere og virksomheder kan benytte sig af tilbuddet om telefonisk vejledning. Sådan lyder det fra de to myndigheder, der har ansvaret for at øge informationssikkerheden hos borgere, virksomheder og myndigheder. Det sker i kampagnemateriale, som udsendes i dag den 30.10, og som samtidig udgøre afslutningen på cybersikkerhedsmåneden.
Målgruppen for cyberhotlinene er borgere og virksomheder, der kan få hjælp hos Cyberhotlinen, hvis de har brug for vejledning til at forebygge eller håndtere digitale trusler. Cyberhotlinen kan fx hjælpe ved mistanke om misbrug af borgeres personlige oplysninger og i tilfælde af cyberangreb hos virksomheder, fremgår det.
Lidt om Cyberhotlinen:
- Borgere og virksomheder kan kontakte Cyberhotline for digital sikkerhed på 33 37 00 37 kl. 8-20 i hverdagene og kl. 10-16 i weekender. Ved akutte henvendelser, som fx identitetstyveri eller igangværende angreb på virksomheder, kan der ringes døgnet rundt.
- Borgere og virksomheder kan blandt andet få hjælp til, hvordan de spotter falske webshops og laver stærke passwords samt hvordan de ruster sig mod digitale trusler som fx phishing, CEO-fraud og faktura-bedrageri.
- Borgere og virksomheder kan få hjælp til, hvad de skal gøre, hvis de er udsat for et angreb fra it-kriminelle, og hvem det er relevant at kontakte for videre vejledning.
Links
https://sikkerdigital.dk/cyberhotline