Den sikre investering er digital sikkerhed

Sikkerhedsmåned 2021: Kampagne retter fokus på sikkerhed som et konkurrenceparameter.

Cybersikkerhedsmåneden er godt i gang med aktiviteter og indsatser rundt omkring i landet. Mest fremtrædende er pt. en kommunikationskampagne, som Erhvervsstyrelsen og Industriens Fond står bag, og som bliver delt vidt og bredt på en række forskellige platforme.

Kampagnens udgangspunkt er, at 40 pct. af de danske SMV’ere har et ’utilstrækkeligt it-sikkerhedsniveau’, hvilket er blevet dokumenteret i en analyse, som blev offentliggjort i slutningen af september. Analysen fortæller også, at 24 pct. af SMV’erne ikke anvender backup og opdatering af styresystemer.

Dette faktum vil kampagnen gøre noget ved i en ny kommunikationsform, hvor der ønsket er at skabe en 'ny og anderledes fortælling om digital sikkerhed’, som det fremgår af en pressemeddelelse fra Erhvervsstyrelsen. Her søger man at belyse emnet fra en mere positiv vinkel gennem ’ærlige og autentiske historier fra virksomheder, der har set hackerne i øjnene og er kommet om på den anden side som en sundere og bedre forretning’.

Via videofortællinger gennemgås otte forskellige cases med virksomheder, der har været ramt af forskellige typer af cyberhændelser, Ddos-angreb, kompromittering via en loginmetode, der ikke anvendte to-faktorlogin, hack hos en leverandør til hotelsoftware, phishingmails m.v.

Kampagnen har titlen ’Den sikre investering’ med det underlæggende budskab om, at digital sikkerhed skal ses som en konkurrencefordel. Materiale om kampagnen kan findes på sikkerdigital.dk.

Links

https://sikkerdigital.dk/virksomhed/den-sikre-investering

https://erhvervsstyrelsen.dk/ny-kampagne-digital-sikkerhed-er-et-konkurrenceparameter-kunderne-stoler-mere-paa-os-nu